סימנים שמראים שהמחשב שלכם לקה בוירוס

פורסם ב Feb 5, 2018 על ידי שהם

סימנים שמראים שהמחשב שלכם לקה בוירוס

חלונות קופצים

כאשר אנו גולשים באתר כלשהו להנאתכם פתאום משום מקום נפתח חלון פלאש שהודיע לכם שאתם הגולש המיליון באתר ושאתם ממש צריכים ללחוץ על ההודעה כדי לדרוש ולקבל את פרס שכביכול מגיע לכם.

למרבה המזל, הימים בהם חלונות פופ-אפ היו סכנה רצינית הם מאחורינו. היום, רוב הדפדפנים המודרניים כוללים תוספים לחסימת אותם חלונות טורדניים, כך שהם כבר לא אמורים להוות בעיה. אם אתם עדיין נתקלים בהרבה פרסומות קופצות כנראה שאתם משתמשים בגרסה ישנה של דפדפן או שלא התקנתם את התוספים הדרושים כדי למנוע את הופעת הפרסומות.

הסימן שבאמת אמור להדאיג אתכם, בהקשר של חלונות פופ-אפ, הוא אם אתם מקבלים אותם אפילו אם הדפדפן שלכם סגור או שאתם בכלל לא מחוברים לאינטרנט. אם זה המצב, יש סיכוי גבוה שיש לכם וירוס על המחשב. המודעות הנפוצות ביותר הן כאלה שמתריעות "אזהרה"! המחשב שלכם עלול להיות נגוע בווירוס, ואז יציעו לכם תוכנה "חינמית" כדי לטפל בזה.

חשבונות חטופים והודעות שלא שלחתם

בדיוק כמו וירוסים אמתיים, המטרה של וירוס המחשב היא להפיץ את עצמו ולפגוע בכמה שיותר מחשבים, ולעיתים הדרך שלו לעשות זאת היא על ידי חטיפת חשבון האימייל, הסקייפ או הפרופיל שלכם ברשת החברתית ושליחת הודעות שמכילות קישורים זדוניים לאנשי הקשר שלכם. ההונאה הזו היא לעיתים קשה לאיתור כיוון שרובנו לא משגיחים מקרוב על מה שקורה בתיבת הדואר היוצא שלנו, ורוב הפעמים אנחנו יודעים שקיימת פעילות חשודה רק בזכות חבר ערני שקיבל מאתנו הודעה חשודה ודאג להתריע על כך בפנינו. מומלץ מדי פעם לבדוק מה קורה גם בתיבת ההודעות שנשלחו, ולהחליף סיסמה אם זיהיתם משהו חשוד.

אזהרות נעילה למחשב

אתם גולשים להנאתכם ברשת ופתאום מופיעה אזהרה, רשמית למראה, שמודיעה לכם שהמחשב שלכם ביצע פעולות לא חוקיות וננעל וכדי לשחרר את הנעילה עליכם לשלם קנס. כנראה שנדבקתם בתוכנת כופר.

תוכנת כופר מתייחס למגוון תוכנות זדוניות שמשמשות את התוקפים לנעול קבצים כלשהם, או את המחשב כולו, כך שהמשתמש לא יכול לגשת אליהם. לפעמים ההודעות האלה אפילו לא נראות רשמיות ועל המסך מופיע מכתב כופר פשוט – "השתלטנו לך על המחשב. רוצה את הקבצים שלך בחזרה? תשלם". מה שלא תעשו, לעולם אל תספקו אמצעי תשלום כלשהו, הסיכוי שזה יחזיר לכם את השליטה במחשב הוא קלוש אפילו אם תשלמו.

המחשב איטי, קופא או קורס

בעוד תופעות כמו איטיות, קריסה או שהמחשב פתאום קופא יכולות להיות קשורות להגדרות לא נכונות, חומרה ישנה וזיכרון עמוס, הן יכולות לעיתים להצביע על כך שהמחשב נגוע בתוכנות זדוניות. הדרך הטובה ביותר לקבוע מה גורם לסימפטומים האלה היא קצב הופעת התופעות. כלומר, אם המחשב שלכם נהיה איטי בהדרגה ועכשיו הגיע למצב שמדי פעם הוא נתקע לגמרי, כנראה שמדובר בתחזוקה לקויה, חומרה ישנה או זיכרון עמוס.

לעומת זאת, אם המחשב שלכם עבד כהלכה ובין לילה נהיה איטי או אפילו נתקע מדי פעם, קיים סיכוי סביר שהסיבה לכך תהיה תוכנה זדונית. וירוסים לפעמים מבצעים כל מיני פעולות שמצריכות משאבי מערכת רבים וזה עלול לגרום למחשב שלכם לפעול לאט מהרגיל.

לסיום

הדרך הבטוחה לגרום לכך שהמחשב שלכם יהיה נקי מווירוסים היא ליישם את המלצות האבטחה הרגילות כמו לא ללחוץ על לינקים חשודים בהודעות אימייל או ברשתות החברתיות, לא להתקין תוכנות פרוצות או מזויפות, הקפדה על סיסמאות חזקות ועוד. כמו כן, עליכם לסרוק מדי פעם את המחשב עם תוכנת אבטחה טובה ולוודא שתוכנת ההפעלה שלכם מעודכנת.